Pages


  • HEADING HERE 1

    DESCRIPTION HERE 1
  • HEADING HERE 2

    DESCRIPTION HERE 2
  • HEADING HERE 3

    DESCRIPTION HERE 3
  • HEADING HERE 4

    DESCRIPTION HERE 4
  • HEADING HERE

    DESCRIPTION HERE

Monday, September 2, 2013

CERGAS, CERIA & BERTENAGA UNTUK BAKAL HAJI

Assalamualaikum semua...

Hari ni dah 26 Syawal...maka 4 hari lagi akan tibanya Zulkaedah seterusnya Zulhijjah...diam tak diam bulan haji dah semakin hampir..tentu jemaah yang telah terpilih untuk menunaikan haji telah mempersiapkan diri untuk ke tanah suci untuk beribadat di kota Makkah...



Jika difikirkan logik..rata rata jemaah haji setiap tahun tentunya yang telah berumur lingkungan umur 40++...itu kira masih kuat lagi..yang lebih 60++ tentunya mengalami kekangan untuk menunaikan Rukun Islam kelima ini...

Ada yang sakit lutut & sendi..tak dapat nak berjalan lama...kena stop berkali kali...ada yang mata kurang jelas untuk mengaji..ada yang mempunyai sakit kronik seperti jantung, diabetes yang terpaksa sentiasa berhati hati dengan pengambilan makanan juga pelbagai masalah kesihatan lain lagi...


Berdasarkan perkongsian pengalaman seorang blogger...

"Sekadar perkongsian dengan anda, cuaca di Malaysia tidak sama dengan cuaca di Mekah dan Madinah. Cuaca di Tanah Suci, pada waktu siang adakalanya panas sehingga 45C dan pada waktu malam pula ia sejuk sehingga mencecah 17C.

Perbezaan suhu yang tinggi pada waktu malam dan siang menyebabkan ramai dikalangan para jemaah yang mengalami masalah kesihatan ketika berada di sana.

Selain itu, ibadah haji sebenarnya banyak menggunakan fizikal. Kita para jemaah perlu berjalan dengan jauh untuk menyempurnakan ibadah haji ini.

Setiap hari, kita akan pergi ulang alik ke masjid sekurang-kurangnya 3 kali.

Subuh 1 kali.
Zuhur 1 kali.
Asar, Maghrib, Isyak 1 kali.

Ini kerana, sekarang ini jarak antara hotel dengan masjid sudah semakin jauh. Melainkan anda menunaikan haji  dengan pakej swasta bernilai RM50k ke atas. Anda boleh tinggal di hotel bersebelahan dengan masjid.

Bagi saya, jarak paling dekat untuk jemaah haji Malaysia dengan Masjidil Haram adalah sekitar 600m. Ini yang paling dekat untuk jemaah haji dengan Muassasah Tabung Haji. Ada yang terpaksa berjalan 1.2km sehala untuk ke masjid.

Ini semua bergantung kepada 'rezeki' Allah nak bagi pahala banyak mana kepada anda. Kalau Allah nak bagi pahala banyak, Allah akan letakkan anda di hotel yang jauh. Banyak pahala anda akan dapat setiap kali melangkah ke masjid.

Cuba bayangkan, untuk ibadah solat fardhu di Masjidil Haram sahaja, anda terpaksa berjalan jauh setiap hari.

Ini belum dicampur dengan ibadah Umrah jika anda mahu melakukannya setiap hari atau selang sehari. Ibadah umrah memerlukan jihad yang lebih tinggi. Anda perlu keluar ke Tanah Halal untuk berniat, sebelum pulang ke Masjidil Haram untuk menunaikan ibadah Tawaf dan Saie.

Satu pusingan tawaf sekitar 200m-500m. Bergantung jarak anda dari Kaabah. Anda perlu berjalan 7 pusingan. Selepas itu, anda perlu berjalan untuk ibadah Saie antara Bukit Safa dan Marwah sejauh 3.5km keseluruhannya.

Ini baru ibadah harian menunaikan Solat di Masjidil Haram dan Umrah sahaja. Belum dicampur dengan ibadah haji lagi.

Ibadah haji memerlukan kekuatan fizikal yang lebih. Ia lebih mencabar.

1. Anda perlu ke Arafah menaiki bas. Jarak 20 km yang mengambil masa sekitar 1-2 jam. Jamm amat teruk di sana.

2. Kemudian, kita perlu berada di bumi Arafah selama satu hari sebelum ke Muzdalifah dan Mina.

3. Di Mina, kita perlu menunaikan ibadah melontar pada hari 10,11,12 dan 13 Zulhijjah. Pada waktu ini, setiap hari kita perlu berjalan sekitar 5km untuk menjalani ibadah melontar. Ini kerana khemah yang disediakan kepada jemaah haji muassasah agak jauh dari tempat melontar.

4. Kita juga ada pilihan, kita boleh pulang ke Mekah pada waktu ini. Dan kita perlu berjalan lagi sejauh 4-5km. Kemudian berpatah balik ke tempat melontar sejauh 4-5km lagi. Berulang alik selama 3 hari. Bergantung kepada cara menunaikan haji yang kita pilih.

5. Kita juga akan menunaikan ibadah tawaf dan saie pada waktu ini."


Sumber dari internet ~ Jarak Perjalanan Haji & Umrah

Kesimpulannya TOTAL JARAK UNTUK MENDAPAT 

HAJI = 51.93KM+
UMRAH = 10.15KM+


Cuba bayangkan, kita perlu menjalankan semua ibadah ini dalam keadaan orang yang ramai dan padat.

Cuba bayangkan, jika kita terpaksa menjalani ibadah haji dalam keadaan kurang sihat? Sedangkan kita berjalan 1 km pergi balik kerja pun dah termengah mengah...inikan pula 52km...

Untuk itu...para jemaah sekalian perlulah mempersiapkan diri masing masing dengan mengambil langkah bijak mengambil supplemen tertentu untuk memberi kecergasan juga kesihatan yang optimum...


SET ASAS HAJI


Sustained Released Vita C 500mg dah lama tak ada dalam pasaran so to be replaced with Chew Vita C...


SET KESIHATAN OPTIMUM (ASAS) ini terdiri daripada :

VitaLea - Multivitamin & multimineral untuk kesihatan tubuh badan yang optimum  mengandungi pelbagai vitamin lengkap untuk memberikan kecerdasan & tenaga sepanjang berada di tanah suci.

B complex - Berfungsi untuk membekalkan tenaga, meningkatkan ketahanan antibodi serta mengurangkan stress akibat kekurangan tidur sepanjang ibadah Haji.

Vitamin C - Meningkatkan imunisasi tubuh badan untuk melawan penyakit, elakkan selesema, batuk & demam.



UNTUK WARGA EMAS YANG MAHU MENUNAIKAN HAJI DI SARANKAN UNTUK MENGGUNAKAN SET INI :


SET KESIHATAN HAJI WARGA EMAS = SET ASAS + SET KESIHATAN SENDI



Bagi jemaah haji berusia 50 tahun ke atas, saya mencadangkan agar anda turut mengambil Set Kesihatan Sendi. Ini kerana sepanjang musim haji nanti, anda perlu banyak berjalan. Dan ini betul-betul memerlukan anda mempunyai kesihatan kaki yang baik.

Adakalanya, mereka yang berusia 40 tahun ke atas ini akan mengalami kaki kejang, kebas dan sakit-sakit di bahagian lutut.

Percayalah, jika anda mula sakit lutut atau kaki di sana, Nauzubillah. Anda perlu ditolak dengan wheelchair untuk ke sana dan ke mari. Ini mungkin akan mengganggu amal ibadah anda di sana nanti.

Saya mencadangkan anda mendapatkan SET KESIHATAN SENDI yang mengandungi :

Ostematrix - Mengelak kekejangan kaki akibat berjalan jauh. Membekalkan kalsium bagi menguatkan tulang untuk ibadah-ibadah yang memerlukan kekuatan fizikal di sana.

Omegaguard - Mengurangkan sakit kepala, meningkatkan sistem imun tubuh, memelihari fungsi fungsi sendi dan anti-radang.

Advance Joint Health Tablet - Membekalkan glucosamine bagi memelihara kesihatan lutut untuk berjalan jauh.


Semua suplemen ini hanyalah sebagai cadangan sahaja. Anda boleh mendapatkan konsultasi dan khidmat nasihat daripada saya secara percuma untuk mengetahui lebih detail mengenai suplemen-suplemen di atas.

Semoga entry ini banyak memberi manfaat kepada anda semua...untuk anak anak yang ibu bapanya telah mendapat panggilan haji pada tahun ini anda mungkin boleh membantu mereka untuk lebih cergas semasa di Makkah nanti dengan menghadiahkan set set ini kepada mereka...

Sesungguhnya berbuat baik kepada ibu bapa akan di balas denga ganjaran pahala yang besar di akhirat nanti...

Semoga dengan kesihatan yang dikurniakan, mereka dapat meningkatkan amal ibadah sepanjang berada di Tanah Suci nanti.

Thanks..

Berminat untuk ketahui lanjut...boleh pm saya @

MAISARAH | 956236
Call/SMS/Whatsapp - 012 593 1141
FB Page - Sarah Body Food
COD AREA : BANDAR TUN HUSSEIN ONN, AEON CHERAS SELATAN, MAHKOTA CHERAS, BALAKONG, KAJANG, BANGI, SERDANG, PUTRAJAYA, WANGSA MAJU, KLCC, AMPANG PARK, JLN TUN RAZAK, KL SENTRAL, BANDAR TASIK SELATAN



Dapatkan SET² SHAKLEE untuk Masalah² Anda

No comments :

Post a Comment