Pages


  • HEADING HERE 1

    DESCRIPTION HERE 1
  • HEADING HERE 2

    DESCRIPTION HERE 2
  • HEADING HERE 3

    DESCRIPTION HERE 3
  • HEADING HERE 4

    DESCRIPTION HERE 4
  • HEADING HERE

    DESCRIPTION HERE

Friday, April 18, 2014

IBU MENYUSU PERLU GIZI SEIMBANG UNTUK KEBAIKAN IBU DAN ANAK

Salam Jumaat semua..

Bercerita ibu menyusu pula pagi ni... Info ni memang sangat berguna untuk ibu ibu yang beranak sulung yang serba serbi kekurangan ilmu dalam dunia penyususan susu ibu ni.

Gizi seimbang bagi ibu menyusu sangat penting. Gizi pada ibu yang sedang menyusu sangat rapat kaitannya dengan produksi air susu, yang sangat diperlukan untuk perkembangan bayi. Bila pemberian susu ibu sempurna, maka berat badan bayi akan meningkat, tekstur kulit baik, pembinaan otot juga memuaskan. Ibu menyusu tidaklah terlalu ketat dalam mengatur nutrisinya, yang terpenting adalah makanan yang menjamin pembentukan air susu yang berkualiti dalam jumlah yang cukup untuk memenuhi keperluan bayinya.


Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Gizi Ibu Menyusu
Faktor yang mempengaruhi gizi ibu menyusu adalah:
  1. Pengaruh makanan erat kaitannya dengan volume susu ibu yang dihasilkan per hari.
  2. Protein, dengan adanya variasi individu maka dianjurkan penambahan 15-20 gram protein sehari bagi ibu menyusu.
  3. Suplement, jika makan sehari seimbang, suplementasi tidak diperlukan kecuali jika kekurangan satu atau lebih zat gizi. Pengambilan vitamin untuk melengkapkan nutrisi yang seimbang. Disarankan ambil SET 3M SHAKLEE untuk melengkapkan nutrisi ibu & anak.
  4. Aktiviti.

Pengaruh Status Gizi Bagi Ibu Menyusu
Keperluan nutrisi selama laktasi didasarkan pada kandungan nutrisi air susu dan jumlah nutrisi penghasil susu. Ibu menyusui disarankan memperoleh tambahan zat makanan 800 Kcal yang digunakan untuk memproduksi Susu Ibu dan untuk aktiviti ibu itu sendiri.

Keperluan Zat Gizi Ibu Menyusu
Keperluan kalori selama menyusu berubah ubah dengan jumlah air susu ibu yang dihasilkan dan lebih tinggi selama menyusu dibanding selama hamil. Rata-rata kandungan kalori susu ibu yang dihasilkan ibu dengan nutrisi baik adalah 70 kal/ 100 ml, dan kira-kira 85 kal diperlukan oleh ibu untuk tiap 100 ml yang dihasilkan. Rata-rata ibu menggunakan kira-kira 640 kal/ hari untuk 6 bulan pertama dan 510 kal/ hari selama 6 bulan kedua untuk menghasilkan jumlah susu normal. Rata-rata ibu harus mengkonsumsi 2300-2700 kal ketika menyusu.


Protein >>> Ibu memerlukan tambahan 20 gram diatas keperluan normal ketika menyusu. Jumlah ini hanya 16 % dari tambahan 500 kal yang dianjurkan. 
Cairan (air) >>> Nutrisi lain yang diperlukan selama laktasi adalah cairan (air) . Dianjurkan ibu menyusui minum 2-3 liter per hari, dalam bentuk air putih, susu dan jus buah.
Vitamin dan mineral >>> Keperluan vitamin dan mineral selama menyusu lebih tinggi daripada selama hamil.


Rasa rasa anda cukup tak PROTEIN, VITAMIN, MINERAL & AIR yang anda ambil setiap hari dalam diet anda??

Terus terang tentu sekali tak cukup sebabnya makanan seharian yang di masak ni selalunya sudah berkurangan kandungan vitamin & mineral akibat melalui proses memasak yang lama & pelbagai.. jadi kalau dalam bayam ada 100% masa belum masak tapi bila dah masak tinggal la lagi 30%... jadi anda sendiri boleh tahu confirm tak cukup nutrisi seharian anda sedangkan sebagai ibu menyusu nutrisi yang baik pelu untuk anda & anak anda.

Contoh diet untuk bagi IBU MENYUSU



Anda mengalami masalah dalam penyusuan susu ibu??
Anak tak kenyang susu, anak tido tak lena, anak juga meragam sebab asyik lapar je... Susu anda cair? Production susu merudum... anda dalam kerisauan??? 
Jom baca testimoni SET 3M PENYUSUAN SHAKLEE
Gembiranya kan kalau anda dapat memberikan titisan berharga untuk anak anda...
My breastfeeding journey boleh baca kisahnya....

Perlukan TIPS TIPS PENYUSUAN SUSU IBU

Anda ibu bekerja tapi belum tahu cara nak handle susu perahan (EBM) >>> Cara Penyimpanan Stok EBM
Pembelian dengan saya akan di sertakan jadual makan yang teratur untuk seharian anda selain tips tips penyusuan. Boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan & info.


MAISARAH 
Call/SMS/Whatsapp - 012 593 1141
LIKE >>> FB Page - Sarah Body Food
Email  >>> sarah.anothai@gmail.com

COD AREA : BANDAR TUN HUSSEIN ONN, AEON CHERAS SELATAN, MAHKOTA CHERAS, BALAKONG, SERDANG, KAJANG, BANGI, SERDANG, PUTRAJAYA, WANGSA MAJU, KLCC, AMPANG PARK, JLN TUN RAZAK, KL SENTRAL, BANDAR TASIK SELATAN




Dapatkan SET² SHAKLEE untuk Masalah² Anda