Pages


  • HEADING HERE 1

    DESCRIPTION HERE 1
  • HEADING HERE 2

    DESCRIPTION HERE 2
  • HEADING HERE 3

    DESCRIPTION HERE 3
  • HEADING HERE 4

    DESCRIPTION HERE 4
  • HEADING HERE

    DESCRIPTION HERE

Tuesday, March 4, 2014

MENGAPA PROTEIN PENTING UNTUK TUBUH MANUSIA?

Salam semua...

Sempena ESP SHAKLEE PROMO BULAN MAC 2014. Nak cerita tentang ESP je... kali ni nak story mory tentang PROTEIN...    

Protein adalah penting untuk manusia. Protein memiliki peranan yang sangat penting pada fungsi dan struktur seluruh sel makhluk hidup. Hal ini dikeranakan molekul protein memiliki kandungan oksigen, karbon, nitrogen, hydrogen, dan sulfur. 


Protein dibuat sehingga 20 blok bangunan yang berbeza, dipanggil asid amino, yang disusun dalam beribu-ribu cara yang berbeza. Setiap sel dalam tubuh manusia mengandungi protein sebagai sebahagian daripada struktur (membran sel dan struktur lain ). Ia juga berfungsi untuk membina struktur yang kukuh dalam badan, sebagai keseluruhan (tulang, otot, tendon dan ligamen), ia membentuk sebatian bahawa badan anda yang digunakan untuk membuat perubahan biokimia yang berlaku di dalam badan anda, yang dipanggil enzim, ia dijumpai dalam darah anda sebagai sebahagian daripada sel-sel darah merah (hemoglobin) dan sebagai pembawa untuk bahan-bahan lain (protein pengangkutan); dan ia adalah sebahagian daripada sistem imun (antibodi) yang membantu melindungi anda badan dari penceroboh asing seperti bakteria, virus, dan bahan-bahan toksik . Ia juga membantu anda mencerna makanan anda.

Beberapa makanan yang dapat menjadi sumber protein adalah: daging, telur, ikan, susu, biji – bijian, kentang & kacang. Protein juga terbagi menjadi dua, yakni protein sayuran dan haiwan. Keduanya sama pentingnya bagi tubuh.




Protein haiwan adalah protein yang berasal dari haiwan. Bahan makanan yang mengandung protein ini diantaranya adalah daging, telur, dan susu haiwan. Sedangkan protein sayuran adalah protein yang berasal dari tumbuhan, seperti buah-buahan dan kacang.

Manfaat protein bagi tubuh kita sangatlah banyak. Protein sangat memperngaruhi proses pertumbuhan kita.Diantara manfaat protein tersebut adalah sebagai berikut :
  • Sebagai enzim. Protein memiliki peranan yang besar untuk mempercepat reaksi biologi.
  • Sebagai alat pengangkut dan penyimpan. Protein yang terkandung daam hemoglobin dapat mengangkut oksigen dalam eritrosit.Protein yang terkandung dalam mioglobin dapat mengangkut oksigen dalam otot.
  • Untuk penunjang mekanik. Salah satu protein yang berbentuk serabut yang disebut kolagen memiliki fungsi untuk menjaga kekuatan dan daya tahan tulang dan kulit.
  • Sebagai pertahanan tubuh dan imunisasi pertahanan tubuh. Protein ini biasa digunakan dalam bentuk antibodi. 
  • Sebagai media perambatan impuls saraf.
  • Sebagai pengendalian pertumbuhan. Jika kekurangan protein,bisa menyebabkan terganggunya pertumbuhan pada anak-anak.
  • Membentuk jaringan pada tubuh dengan kandungan asid aminonya.
  • Mencegah penyakit Kwashiorkor dan Marasmus. Dimana kedua penyakit ini diakibatkan oleh kekurangan protein.
  • Protein yang cukup juga dapat membantu dalam proses penyembuhan luka, regenerasi sel hingga mengatur kerja hormon dan enzim dalam tubuh.


Bekalan tenaga



Protein bukanlah sumber tenaga yang signifikan dalam tubuh apabila amaun karbohidrat dan lemak dalam tubuh mencukupi. Protein juga adalah tenaga yang tersimpan seperti juga karbohidrat dan lemak.

Walaubagaimanapun, jika amaun karbohidrat dan lemak yang di hadam tidak mencukupi, protein tetap digunakan sebagai sumber tenaga dalam tubuh. Kegunaan protein sebagai sumber tenaga bukan ekonomikal kerana pengekalan tisu, pertumbuhan, dan pembaikan sel juga turut memerlukan tenaga.

Jika di ambil secara berlebihan, protein di tukar pula menjadi lemak. Protein menghasilkan banyak tenaga boleh guna seperti karbohidrat, iaitu 4 kcal/gram (kilo kalori per gram).


Kenapa mesti ambil ESP sebagai sumber protein??

1. ESP diiktiraf diseluruh dunia sebab ia mempunyai kajian klinikal yg sangat ekstensif dan komprehensif, kualiti sangat tinggi.

2. ESP guna 'non-GMO' soya iaitu bukan soya yang telah diubahsuai secara genetik. Mutu soya di kawal ketat tanpa menggunakan sebarang kimia.

3. Ia di proses pada suhu rendah (kerana soya yg diproses pd suhu tinggi akan memusnahkan kandungan proteinnya) jadi apa guna minum soya jika tiada khasiat?

4. Satu-satunya produk yang datang dengan 9 asid amino yang diperlukan oleh tubuh tetapi tubuh manusia tidak dapat menghasilkannya.

5. Indeks glisemik rendah (mengekalkan kandungan gula dalam darah) - juga membuatkannya sesuai untuk pesakit kencing manis, orang yang ingin kurus, dan menjaga kesihatan dalam jangka panjang

6. 1 hidangan = 2 kali daging, 4 kali telur, 12 kali susu

7. Ia rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid urik, sangat mudah diserap oleh badan.

8. ESP dibasuh dengan air (bukan alkohol seperti soya lain) untuk mengekalkan isoflavon yang kritikal.

9. Manfaat yang sangat banyak kepada kesihatan dan kecantikan anda.

Saya percaya dengan ESP, malah ramai lagi yang percaya dan suka akan khasiat dan kebaikannya. Cuba dulu pasti anda akan jatuh cinta seperti saya dan yang lain-lain.

Klik >>>>  UNTUK CARA MAKAN & RESIPI ESP ... sedapnya!!!


TESTIMONI ESP SHAKLEE 






Banyaknya masalah yang boleh selesai dengan ESP SHAKLEE... tengah PROMO BULAN MAC 2014 ni.. Untuk yang baru nak berjinak jinak dengan ESP SHAKLEE inilah masa yang paling sesuai untuk anda cuba... confirm saya berani jamin anda pasti jatuh cinta !!

UNTUK HARGA PROMO + FREE SHAKER + FREE RESIPI >>> PM saya segera!!!

Selamat ber Shaklee!!


MAISARAH | SID No 956236
Call/SMS/Whatsapp - 012 593 1141
LIKE >>> FB Page - Sarah Body Food
Email  >>> sarah.anothai@gmail.com

COD AREA : BANDAR TUN HUSSEIN ONN, AEON CHERAS SELATAN, MAHKOTA CHERAS, BALAKONG, SERDANG, KAJANG, BANGI, SERDANG, PUTRAJAYA, WANGSA MAJU, KLCC, AMPANG PARK, JLN TUN RAZAK, KL SENTRAL, BANDAR TASIK SELATAN




Dapatkan SET² SHAKLEE untuk Masalah² Anda

No comments :

Post a Comment