Pages


  • HEADING HERE 1

    DESCRIPTION HERE 1
  • HEADING HERE 2

    DESCRIPTION HERE 2
  • HEADING HERE 3

    DESCRIPTION HERE 3
  • HEADING HERE 4

    DESCRIPTION HERE 4
  • HEADING HERE

    DESCRIPTION HERE

Monday, March 3, 2014

Strok haba boleh membawa maut elakkan dengan Performance Drink & Nutriferon

Salam semua.... 

Terbaca berita kat internet, rakyat Malaysia diminta berwaspada terhadap tanda-tanda awal 'heat stroke' atau 'strok haba' berikutan cuaca panas dan kering sekarang ini. KEMARAU melanda Malaysia pakej berganda sekali dengan JEREBU dan CATUAN AIR pulak... memang la akan timbul penyakit macam macam. Untuk makluman kawasan perumahan saya dah 3 minggu dah tak da air on off je. Dan pernah satu malam tu tetiba meleleh darah dari hidung sebab mandi sikit sikit je panas badan tak keluar, habis baju kena darah hidung. Anak pulak dah keluar ruam ruam sebab cuaca panas badan asyik berpeluh tapi tak dapat mandi dengan sempurna.  

Ok la jom baca dulu info tentang STROK HABA ni..

APA ITU STROK HABA?

Definisi strok haba atau heat stroke adalah paras suhu badan meningkat melebihi 40.5 darjah celcius. Suhu normal badan manusia kira-kira 37.0 darjah celsius.



Tanda-tanda awal menghidap strok haba atau heat stroke

Sakit kepala berdenyut, mual, kurang berpeluh walaupun dalam suhu panas dan denyutan nadi yang pantas. Tanda-tanda lain ialah otot lemah dan kejang, muntah, kulit kering dan kemerahan, sawan serta pitam.





Kesan strok haba atau heat stroke 

Suhu tinggi mengundang komplikasi kepada sistem saraf otak yang boleh menyebabkan seseorang itu koma dan boleh membawa kematian.

Punca mendapat strok haba atau heat stroke

Pendedahan berpanjangan kepada cuaca dan suhu panas disamping kurang minum air dan dehidrasi badan antara punca boleh menyebabkan strok haba.

Cara memberi bantuan kepada mereka terkena strok haba atau heat stroke ialah

Menempatkan pesakit di tempat teduh dan berhawa dingin. Haba tinggi boleh dikurangkan jika individu itu ditempatkan di bawah kipas dan mengelap anggota badan menggunakan tuala basah. Pesakit juga mungkin boleh berendam di dalam kolam air untuk menurunkan tekanan haba dan menyejukkan badan.

Saranan buat semua di musim cuaca yang kering dan panas

  • Minum air dalam kuantiti banyak atau sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari >>> ELAK DEHIDRASI 
         >>> MINUM PERFORMANCE DRINK UNTUK TINGKATKAN ELEKTROLIT TUBUH BADAN

>>> AMBIL NUTRIFERON UNTUK TINGKATKAN SISTEM IMUN BADAN MELAWAN PENYAKIT

>>> KANAK KANAK AMBIL MEALSHAKE & CHEW VITA C UNTUK PERKUKUHKAN SISTEM IMUN BADAN, ELAKKAN ASMA, DEMAM, SELSEMA, BATUK MENYERANG 



  • Elakkan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas. Jika mahu beriadah pastikan tempat yang tidak terdedah kepada panas. Perbanyakkan indoor aktiviti.


  • Pastikan rumah / tempat tinggal mempunyai pengudaraan supaya haba panas tidak terperangkap dalam rumah.                                                                                               Sumber: Berita Harian
Sentiasa berehat di tempat teduh. Minum air suam banyak-banyak. Moga terhindar dari terkena strok haba atau heat stroke. Sama-sama kita jaga kesihatan kita dan orang sekeliling kita.

Jadi anda sekeluarga WAJIB ambil untuk menjamin kesihatan yang terbaekk!
PM saya untuk HARGA TERBEST!



MAISARAH | SID No 956236
Call/SMS/Whatsapp - 012 593 1141
LIKE >>> FB Page - Sarah Body Food
Email  >>> sarah.anothai@gmail.com

COD AREA : BANDAR TUN HUSSEIN ONN, AEON CHERAS SELATAN, MAHKOTA CHERAS, BALAKONG, SERDANG, KAJANG, BANGI, SERDANG, PUTRAJAYA, WANGSA MAJU, KLCC, AMPANG PARK, JLN TUN RAZAK, KL SENTRAL, BANDAR TASIK SELATAN




Dapatkan SET² SHAKLEE untuk Masalah² Anda

No comments :

Post a Comment