Pages


  • HEADING HERE 1

    DESCRIPTION HERE 1
  • HEADING HERE 2

    DESCRIPTION HERE 2
  • HEADING HERE 3

    DESCRIPTION HERE 3
  • HEADING HERE 4

    DESCRIPTION HERE 4
  • HEADING HERE

    DESCRIPTION HERE

Friday, February 14, 2014

VITALEA SHAKLEE DAN ANEMIA SEMASA MENGANDUNG

Salam semua...

Sempena bulan FEB 2014 PROMO VITALEA.. Jadi saya nak cerira tentang HEMOGLOBIN... apa bendanya tu?? Pernah dengar Hb? kalau ibu ibu hamil ni mesti check Hb every monthly check up...sebab apa kena always check?? jom baca sini...  


APA ITU HEMOGLOBIN??

Hemoglobin (kependekan: Hb) merupakan molekul protein di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. ion besi dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada darah. Dalam keadaan normal 100 ml darah mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.


Aras hemoglobin biasanya ditentukan sebagai jumlah hemoglobin dalam gram (gm) bagi setiap dekaliter (100 mililiter). Aras hemoglobin normal bergantung kepada usia, awal remaja, dan jantina seseorang itu. Aras normal adalah :-

  • Baru lahir : 17-22 gm/dl
  • Usia seminggu : 15-20 gm/dl
  • Usia sebulan : 11-15gm/dl
  • Kanak-kanak: 11-13 gm/dl
  • Lelaki dewasa: 14-18 gm/dl
  • Wanita dewasa: 12-16 gm/dl
  • Lelaki separuh usia: 12.4-14.9 gm/dl
  • Wanita separuh usia: 11.7-13.8 gm/dl


Paras hemoglobin yang rendah merupakan satu keadaan yang dikenali sebagai ANEMIK. Terdapat beberapa sebab berlakunya anemia. Sebab utama biasanya kehilangan darah (kecederaan teruk, pembedahan, pendarahan kanser kolon), kekurangan vitamin (besi, vitamin B12, folate), masalah sum-sum tulang (penggantian sum-sum tulang oleh barah, pemendaman oleh rawatan dadah chemotherapy, kegagalan buah pinggang (ginjal)), dan hemoglobin tidak normal (anemia sel sabit).



Paras hemoglobin yang tinggi pula terdapat dikalangan mereka yang tinggal di kawasan tanah tinggi dan perokok. Pendehidratan menghasilkan kadar hemoglobin tinggi palsu yang hilang apabila kandungan air bertambah. Sebab lain adalah penyakit paru-paru, sesetengah ketumbuhan, masalah sum-sum yang dikenali sebagai polycythemia rubra vera, dan penyalahgunaan hormon erythropoietin (Epogen) oleh ahli sukan bagi tujuan meningkatkan prestasi dalam acara sukan masing-masing.


Bagaimana Hemoglobin Memberi Tenaga Kepada Tubuh Anda?

Oleh kerana hemoglobin mengandungi zat besi, ia adalah "pengangkutan" yang sesuai digunakan untuk membawa oksigen dan karbon dioksida. Apabila sel darah merah memenuhi pundi angin dalam paru-paru anda, ia mengambil oksigen. Hemoglobin di dalam sel darah merah bergabung dengan oksigen untuk menghasilkan oxyhemoglobin. Apabila sel darah merah mengalir di dalam tubuh anda, ia memberi oksigen kepada tisu-tisu. Di dalam tisu-tisu, hemoglobin mengambil karbon dioksida dan mengeluarkannya ke dalam pundi angin paru-paru. Karbon dioksida tersebut, kemudiannya dihembuskan.


Jangan Pandang Ringan Hemoglobin Anda

Biasanya, tubuh anda menghasilkan sel darah merah yang mencukupi bagi darah anda untuk berfungsi dengan baik. Tetapi ada beberapa perkara yang boleh menghalang tubuh anda daripada menghasilkan sel darah merah yang mencukupi. Jika ini berlaku, tahap Hb anda akan jatuh dan akibatnya, tubuh anda tidak akan mendapat oksigen yang secukupnya. Kekurangan zat seperti zat besi, vitamin B12 dan asid folik juga akan mengurangkan bilangan Hb tersebut.





Ibu ibu hamil adalah disarankan untuk ambil zat besi , asid folic untuk mengelakkan anemia... pengalaman saya sendiri semasa hamil Hb pernah turun berturut turut sebanyak 3 kali & nurse pun siap selidik macam macam dari segi pemakanan, minuman... saranan nurse mesti cukup tidur, makan zat besi & asid folic juga elakkan kafein, banyakkan buah buahan dalam diet... yang paling teruk Hb pernah menurun sehingga 10 gm/dl... sungguh bahaya ye jika ini berlaku pada si ibu hamil... Jadi nutrisi yang lengkap, zat besi yang mencukupi amatlah perlu untuk penghasilan darah merah yang mencukupi untuk tubuh badan.

MAHU CUBA VITALEA ... BOLEH DAPATKAN HARGA PROMO BEST GILER DARI SAYA!!!
JIMAT RM 10++ TAU!! 

Boleh buat makan lunch tu dik!

GRAB NOW!! 
READY STOCK!! 
NO WAITING REQUIRED!!



MAISARAH | SID No 956236
Call/SMS/Whatsapp - 012 593 1141
LIKE >>> FB Page - Sarah Body Food
Email  >>> sarah.anothai@gmail.com

COD AREA : BANDAR TUN HUSSEIN ONN, AEON CHERAS SELATAN, MAHKOTA CHERAS, BALAKONG, SERDANG, KAJANG, BANGI, SERDANG, PUTRAJAYA, WANGSA MAJU, KLCC, AMPANG PARK, JLN TUN RAZAK, KL SENTRAL, BANDAR TASIK SELATAN




Dapatkan SET² SHAKLEE untuk Masalah² Anda

No comments :

Post a Comment